עסקים ומחזירים - כל מה שצריך לדעת לגבי מדיניות החזרים ודמי ביטול
*מאמר מאת עו"ד הילה אראל-שמש

החוק מחייב אותנו, כבעלי עסקים, לבטל עסקאות, להחזיר או לזכות את הלקוח.
ריכזנו עבורכם את כל התנאים, המוצרים והדרכים לביטול עסקה.

ככלל, החקיקה המסדירה את הנושא הינה תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א – 2010.
על פי המפורט בתקנות הנ"ל, יש לבטל עסקה כנגד החזר כספי ובתנאי שמחיר המוצר אינו פחות
מ- 50 ₪; שלא נפגם, שלא נעשה בו שימוש ושהוחזר לבית העסק.

רשימת העסקאות לגביהן תחול הזכות להחזר הינה רחבה למדי ולמעט מקרים בהם הייצור אינו לפי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן, חלה על המוכר חובת ביטול העסקה.

פרקי זמן לביטול :

  • מוצרי ביגוד והנעלה- פרק הזמן לביטול הינו מיום הרכישה ועד תום שני ימים שלאחריו אשר אינם ימי מנוחה. זכות הביטול תחול בתנאי שתווית המחיר לא הוסרה.
  • שירותי הארחה ונופש, חוגים וקורסים (למעט קורס פסיכומטרי)- פרק הזמן לביטול הנו בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם ובלבד שהביטול ייעשה 14 ימים, אשר אינם ימי מנוחה, לפחות, קודם למועד תחילת השירות.
  • שירותי קוסמטיקה, עסקת נופש, חברות או מנוי במועדון הנחות, שירות טלפוניה נייחת, שירותי טלפוניה ניידת, שירותי אינטרנט, שירותי כבלים ולוויין, חברות או מנוי במועדון כושר לרבות מועדון בריאות (ספא), חברות או מנוי במועדון הכרות ושידוכים, מנוי להגרלה והימורים- פרק הזמן לביטול הנו בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה או מסמך בכתב לפי המאוחר, בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו.
  • רכב חדש שנרכש מיבואן- פרק הזמן לביטול הנו בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובלבד שטרם נרשם הרכב כ"יד".
  • תכשיט- ככל שהמחיר אשר שולם בעדו אינו עולה על 3,000 ₪, פרק הזמן לביטול הינו מיום הרכישה ועד יומיים שלאחריו אשר אינם ימי מנוחה.

מסמכים נדרשים וגובה דמי הביטול:

בכדי לבטל עסקה על הצרכן להציג אחד מהמסמכים הבאים: חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה המעידים על עצם ביצוע העסקה. יחד עם זאת, אם אין לצרכן אף אחת מאלה, ניתן להציג הוכחה אחרת שיש בה להעיד על עצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום.

ברגע שהצרכן מממש את זכותו לביטול העסקה מתקיימת השבה הדדית: בעל העסק חייב להשיב את התמורה או לבטל את החיוב והצרכן חייב להחזיר את המוצר. אם מדובר על מוצר שהותקן בבית הצרכן על הצרכן לשלם לבעל העסק את עלות ההתקנה בסכום אשר לא יעלה על 100 ₪; ואם מדובר על עסקה מתמשכת שהוחל בנתינתה, הצרכן ישלם את התמורה היחסית עבור השימוש שעשה בשירות.

היכן מודיעים על ביטול ומקבלים החזר
החזרת התמורה תתאפשר בבית העוסק או אצל אחד מסניפיו או בנקודות המכירה שלו ולא תתאפשר אצל זכיין.

מתי משיבים את הכסף לצרכן ובאיזה אופן
השבת התמורה תהא במועד ביטול העסקה ככל שניתן או במועד הקרוב לכך ולא יאוחר משבעה ימי עסקים ובאותו אופן שבו נעשה התשלום:

אופן התשלום על ידי הצרכן

אופן החזרת התמורה על ידי העוסק

מזומן

במזומן או בשיק מזומן

שיק- אם נפרע

במזומן או בשיק מזומן- בתוך 5 ימי עסקים

שיק- אם לא נפרע

במזומן או בשיק מזומן- בתוך 5 ימים מהמועד שנפרע

כרטיס אשראי- וחשבון העוסק לא זוכה

יבטל את החיוב אצל חברת האשראי של הצרכן

כרטיס אשראי- וחשבון העוסק כבר זוכה

ישיב הסכום במזומן או בשיק מזומן או יודיע לחברת האשראי של הצרכן על ביטול העסקה, והחברה תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן מיידית בסכום החיוב.

תנאי לזיכוי הצרכן על ידי חברת האשראי הוא שיש באפשרות חברת האשראי להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם חברת האשראי אינה יכולה לזכות את הצרכן מהטעם שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן


החזרת תמורה בביטול עסקה מתמשכת:

כאשר הצרכן מבטל עסקה מתמשכת, יש להפסיק את החיוב של הצרכן לאחר מועד הביטול. החזרת התמורה בביטול עסקה מתמשכת תיעשה באותו אופן שנעשה בו התשלום:

אופן התשלום על ידי הצרכן

אופן החזרת התמורה על ידי העוסק

כרטיס אשראי

יבטל את החיוב אצל חברת האשראי

כרטיס אשראי- וחשבון העוסק כבר זוכה

יודיע לחברת האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא שיש באפשרות חברת האשראי להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם חברת האשראי אינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

הרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב

העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב


מהם דמי ביטול שעל הצרכן לשלם:
כל ביטול עסקה מאפשר לעוסק לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר או מערך השירות או 100 ₪ לפי הנמוך. במקרה של עסקת אשראי בה חויב העוסק בתשלום בעד סליקה, רשאי העוסק לחייב את הצרכן גם בתשלום שנגבה ממנו עבור כך.

בגין מוצרים אלה לא ניתן לבטל עסקה:

  • ריהוט אשר הורכב בבית הצרכן; מוצר שיוצר במיוחד עבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות; מוצר שעל פי דין אין להחזירו; מוצרי מזון; תרופות ותוספי תזונה; מוצרים פסידים; מידע כאמור בחוק המחשבים; מוצרים הניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית, הלבשה תחתונה לרבות בגדי ים, גז (בלון או צובר), תכשיט שהמחיר ששולם בעדו גבוה מ- 3,000 ₪ (לא כולל שעונים).
  • צרכן אשר הזמין מוצר וביקש כי יסופק לו במועד מאוחר משישה חודשים מיום עשיית העסקה, לא תחול זכות הביטול אם הצרכן ביקש לבטל את העסקה לאחר מועד האספקה.
  • כאשר אמצעי התשלום בגין העסקה היה תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.

צרכן אשר קיבל מוצר במתנה:

זכות הביטול תחול גם על מתנות לצרכן. כדי לממש את זכות הביטול יש להציג פתק החלפה או הוכחה אחרת לעצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם בעדה ואמצעי התשלום. החזרת התמורה בעד המתנה תהא כדלקמן:

אופן התשלום עבור המתנה

אופן החזרת התמורה על ידי העוסק

מזומן

במזומן או בשיק מזומן

שיק- אם נפרע

במזומן או בשיק מזומן בתוך 5 ימי עסקים

שיק- אם לא נפרע

במזומן או בשיק מזומן בתוך 5 ימים מהמועד שנפרע

כרטיס אשראי

במזומן, בתנאי שחשבון הצרכן, רוכש המתנה, חויב


תוכן מאמר זה לא מהווה ייעוץ משפטי ויש לבחון כל מקרה לגופו.
*הכותבת עו"ד הילה אראל-שמש בעלת משרד עורכי דין ועוסקת בין היתר בדיני צרכנות.